Imatge Idoia Cuesta

Idoia Cuesta

Nascuda al País Basc i establerta a Lugo, la creadora tèxtil Idoia Cuesta ha combinat amb mestratge tradició i experimentació per portar la cistelleria a nous escenaris.

L’any 1998 va iniciar la seva activitat artesanal, lligada a la cistelleria i al tèxtil, i des de llavors ha continuat formant-se en diferents especialitats: tints naturals, teler de baix i alt lliç, feltre modelable,replika órák reciclatge, tècniques de teixit de cistelleria tradicional gallega i cistelleria peninsular, irlandesa, finlandesa i danesa.

En els seus projectes, les fonts d’inspiració beuen de la tradició per donar lloc a un nou concepte d’artesania en el qual l’important és que pot personalitzar les seves creacions i al mateix temps jugar amb els materials. Partint de les tècniques tradicionals de cistelleria, investiga i experimenta permanentment amb el teixit, transformant les matèries i els volums per donar curs a la seva creativitat en el disseny de noves línies i productes aplicables a diferents àmbits, com ara la decoració o la moda. «És un repte asseure’s a treballar al taller i enfrontar-se als nous materials i investigar amb quina tècnica tradicional poden ser teixits i fins i tot com es poden barrejar tècniques tèxtils que no pertanyen a la cistelleria, com ara el macramé, el ganxet...», explica l’artista.

El seu treball ha estat reconegut amb el Premi Nacional d’Artesania en la categoria de producte, en l’edició de 2014, convocat per Fundesarte.

Amb aquest sentit renovador de l’artesania, dona pas a un nou concepte en el disseny de cadascuna de les diferents peces de les seves col·leccions, que han arribat fins i tot a la Passarel·la Mercedes Benz Fashion Week Madrid, amb propostes de la dissenyadora gallega Sara Coleman, i a fires internacionals com Maison & Object (París), Tendence (Frankfurt), Tent London i Formex (Estocolm).

Són moltes les seves col·laboracions amb dissenyadors de diferents àmbits, entre els quals cal destacar el projecte ON-OFF de Martín Azúa per a la Ciutat de la Cultura, el disseny de cistelles niu juntament amb d’Uqui Permuy per a la marca Pan da Moa i un panell de vímet interior per al menjador del restaurant La Pizarra del Silabario. La seva última col·laboració ha estat amb l’estudi d’arquitectura Domohomo per a la creació de la cadira 2W (Wooden & Woolen).

Ha participat en diverses exposicions col·lectives: «Perdiendo el hilo», 2016, Fundación Cristina Enea, Sant Sebastià; «Pensar coas mans», 2019, Museos Gaiás, Santiago de Compostel·la; «Eau de femme», 2020, Centro Torrente Ballester, El Ferrol; «Roteiros da forma», 2021, Fundación RAC, Pontevedra…

Des del 2000 imparteix cursos organitzats per diferents institucions i assisteix a fires, trobades de cistelleria i demostracions d’artesania, dins i fora de Galícia. Continua impartint formació en diversos àmbits, com escoles d’art i disseny, escoles de capacitació agrària, museus, associacions culturals, ambientals…

Compromesa per la seva formació en biologia amb les possibilitats de la vegetació autòctona, és autora de la Guía de las plantas cesteables de Galicia (Centro de Artesanía e Deseño de Lugo, 2006). Es tracta d’un llibre de referència no sols per a professionals, que inclou una relació completa d’arbres,repliki zegarków arbustos i herbàcies i una classificació sobre la cistelleria tradicional gallega. Així mateix, en el seu taller d’Outeiro de Rei, dins de la Reserva de la Biosfera Terras do Miño, dedica una parcel·la al cultiu i recerca de diferents varietats de vímet.

Col·labora des del 2011 en el desenvolupament de prototips i producció posterior de bosses amb la firma Loewe, en la col·lecció Galícia, primavera-estiu 2013, així com en la col·lecció primavera-estiu 2014. La seva col·laboració més recent amb aquesta firma ha estat la col·lecció Baskets per a l’edició del Saló del Moble de Milà 2019. Actualment continua treballant per a la firma Loewe com a proveïdora externa en desenvolupament de prototips.

Obra presentada:

Miliaris

“Miliaris” es una proposta que enllaça amb el fil conductor del festival d’enguany: els antics camins.

He recreat uns mil·liaris les fites de pedra que, a manera de petites columnes, es posaven a les calçades romanes per senyalar les distàncies cada mil “passus”.

Aquests mil·liaris contemporanis els he creat amb material vegetal per contraposar la vocació de persistència d’aquests objectes atesa la seva funció amb l’efimeritat  que proposa el festival i la seva voluntat de no deixar empremta en el paisatge.

Els he teixit “in situ utilitzant làmines de fusta de diferents arbres -faig, castanyer, roure i auró- reaprofitant el subproducte d’una indústria de construcció de mobiliari. D’aquesta manera revaloro i allargo la vida d’un producte material que d’altra manera seria llençat, cremat o compostat.

 




Art&Gavarres 2022- Idoia Cuesta (explicació) from 24 imatges x segon on Vimeo.